Kelios mintys paskaičius straipsnį "Kas yra Argentinos tango?"

Šis straipsnelis yra publikuotas bloge Tango, etc.


Kilus staigiam, trumpalaikiam ir vis rečiau ateinančiam įkvėpimui nusprendžiau parašyti mikro-recenziją straipsneliui Что такое аргентинское танго?, kurio lietuvišką vertimą galima rasti svetainėje tangoargentino.lt. Tema man įdomi, straipsnelį perskaičiau su malonumu, praktiškai su viskuo sutinku, net su kontraversišku teiginiu, kad "Argentinos tango - ne šokis" :) Ir kilo minčių, ypač dėl antrosios, netechninės straipsnio dalies, kuri yra bandymas nepašvęstajam žmogui atsakyti į klausimą "Kodėl žmonės įsitraukia į tai, ką jie vadina Argentinos tango?". Motyvacijos klausimas pašvęstajam praktiniu požiūriu yra paprastas, o teoriniu - sudėtingas visiems (vis primena praeityje man dažnai uždavinėtą klausimą "kodėl žmonės vaikšto į kalnus" - tiesiog nežinai ką ir atsakyti ).

Šiame straipsnelyje išties neblogai atskleidžiamos vidinės tango motyvacijos ir paaiškinamos detalės kaip tai veikia praktiškai. Pasidalinsiu keletu pastabų/minčių: galbūt jos bus įdomios tiems negausiems žmonėms, kurie nori pažvelgti į klausimą plačiau, ne vien tik iš praktinės pusės.

Pirma mintis yra susijusi su tuo, kad straipsnyje neaprašoma beveik nieko, kas būtų specifiška būtent tango. Todėl tai nėra paaiškinimas kas yra Argentinos tango, kaip sako straipsnio pavadinimas. Vedimo/sekimo negalvojant principai, šokio juslinės savybės, emocinis šokio pagrindas, kontaktas ir intymumas, malonumas, "tango seksas", priklausomybė ir t.t. yra dalykai būdingi absoliučiai visoms socialinio šokio, kilusio iš XX a. pirmos pusės, rūšims: lindyhopas ir kitos svingo šokio rūšys (fokstrotas, balboa, boogie, rock' n' roll, etc.), o taip pat, žinoma, iš Karibų ir Lotynų Amerikos kilusioms šokio tradicijoms (mambo, salsa, samba, etc.).

to the point about tango

Šiame saraše nėra visiškai nieko, kas būtų būdinga vien tik tango, išskyrus nebent pačią šokio jausmo rūšį, jausmas skiriasi jau vien todėl, kad muzikinis pagrindas yra vis kitoks (šia prasme gali būti ne vien tik paminėtas "tango seksas" bet ir "lindy seksas", "salsa seksas", nors šiaip ar taip tai "šokio seksas", tik vis kitoks :-) Beje, šiuo požiūriu yra didelė nuomonių įvairovė: pvz. kai kurios patyrusios tangueros, kasmet po kelius mėnesius praleidžiančios Buenos Airėse kategoriškai neigia bet kokį tango ryšį su seksu. O man, pvz patinka nuotrauka, kurią čia įdedu (nuorodą į straipsnį kažkur pamečiau). Na ir kaip jums? ;-) 

Antra mintis yra apie šiuolaikinę tango bendruomenę ir kaip ji formuojasi. Beje, intymumo, uždarumo, "švediškos šeimos" ir kitokie sektos požymiai yra absoliučiai būdingi ir kitoms šokių bendruomenėms, pvz. tarptautinei lindyhoperių, svingo šokėjų bendruomenei (nemaišyti su svingeriais!!!).  Čia aš matau pilną analogiją. Dvasia, žinoma,  skiriasi, nes svingo muzika juokiasi, o tango - pilna melancholijos, bet vistiek - esmė ta pati. XX a. pirmoje pusėje, kai atsirado socialinio šokio tradicija, nebuvo jokių ten bendruomenių, lifestyle ir tapatumų, žmonės tiesiog masiškai šoko, tai pramoga, socializavimasis ir galimybė rasti partnerį. Tos tradicijos - nevarbu, tango ar svingas - atgijo XX a. pabaigoje ir rado vietą šiuolaikinėje visuomenėje kaip eskapistinės "subkultūros" ir "bendruomenės", kadangi yra daug vienišų (visom prasmėm) žmonių, jie buriasi į tokias "švediškas šeimas" ir paralelines visuomenes. Tai jiems išties padeda gyventi. Straipsnyje gerai matosi, koks yra motyvacinis šiuolaikinės "tango sektos" pagrindas. Stebint pastaruosius kelis metus ypač išpopuliarėjusius tango maratonus/encuentros, lindy exchange ir kt. bei tų renginių formatus, tarptautinės sektos analogija tampa vis labiau priimtina. (žodį "sekta" čia vartoju ne negatyviai, daugiau ironiškai).

Trečia mintis yra susijusi su keistu šiuolaikinių socialinių šokių bendruomenių uždarumu (nors gal ir nekeistu). Kartą esu išklausęs lindyhoperių paskaitą apie tai, kodėl yra verta užsiimti lindyhopu (įdomi paskaita, teiginiai panašūs į šio straipsnelio). Tai tada jiems pasakiau, kad jeigu paskaitoje žodį "lindyhopas" pakeisti žodžiu "tango", viskas tiktų. Minties nesuprato ir į mane keistai pažiūrėjo. Jie ape tai niekada nepagalvojo ir mintis pasirodė nenatūrali. Jiems tango yra kažkas iš kitos planetos, jie tuo nesidomi. Jie savo jausmus tapatina su tikriniu žodžiu "lindyhopas" o ne su bendriniais "šokis" ir "muzika". Neabejoju, kad šitas mano straipsnelis (kaip ir mano abejonė, ar verta šokti milongą pagal svinginę fokstroto muzika) nebus pakankamai suprastas tango bendruomenėje. Be to, ir aptariamo straipsnelio autorius rašo "iš vidaus", iš hermetinės aplinkos. Žuvis nežino, kad ji yra šlapia.

Tokios šokių bendruomenės yra uždaros. Nors jos visos deklaruoja būtent atvirumą. Bet pasižiūrėkime į realybę: žmogui labai sunku įeiti į specifinę šokių bendruomenę, nesvarbu tango, salsos ar lindy: reikia mėnesių ir metų kad išmoktum šokti, įgytum pripažinimą, surastum draugų, reikia įveikti konkurenciją ir, svarbiausia, rasti pakankamai motyvacijos įveikti tas kliūtis. O po to, kai kliūtys įveikiamos, žmogus susitapatina su konkrečiu šokiu T, tampa priklausomas nuo konkrečios (to šokio T) bendruomenės, pliuškenasi bendruomeniniuose malonumuose ir praktiškai niekuo kitu nesidomi (o kam?) ar net nežino, kad tas kitas (tarkim S) egzistuoja. Pasirinkimas ką veikti vakare susiaurėja ir pagilėja, draugų ratas prasiplečia, tačiau pasidaro seklesnis. Pasaulėlis T tampa ezoteriškai uždaras nuo plačiosios visuomenės ir panašių į save S. Kuo ne sekta T, save priešpastatanti sektai S? 

Juokinga yra tai, kad šokių sektų nariams sunkiai sekasi paaiškinti išoriniam pasauliui, kodėl kažkas turėtų įsitraukti į tango (salsa, lindy ir t.t.), kokia iš to prasmė. Tą pabaigoje pastebi ir straipsnelio autorius. Todėl tenka griebtis įvairių apgaulių ir gudrybių, tokių kaip tango (salsos, lindy) sceninių šou, siekiant išoriniu, nieko bendro su esme neturinčiu, žvilgesiu įvilioti nekaltas aukas į tokias "sektų" pinkles. O jau iš ten tai jos niekur nedings :-)


 

 P.S.

Tango apibrėžimų ir nuomonių kas tai yra yra daugybė, klausimą apsunkina tai, kad pačio žodžio "tango" vartojimo kontekstų yra begalė (Google paieška pagal šį žodį gražina 43 mln. atsakymų!).  

Akademine prasme geriausias man žinomas bandymas apibrėžti Argentinos tango yra Tango Voice. Bet jis ypatingai gremėzdiškas ir aš labai abejoju, ar daug žmonių jį skaitė, juolab suprato. O man pačiam labiausiai patinka "genetinis" apibrėžimas, t.y. pagal kilmę: Argentinos tango yra tai, kas istoriškai yra tęsinys Buenos Airių milonguerų socialinio šokio tradicijos. Tik, žinoma, su tokiu paaiškinimu mažai ka pritrauksi į bendruomenę :)